Alle artikelen

Wil je gezonder brood voor je lichaam? Zet het gewoon ergens neer waar iedereen het in huis heeft

11views

Steeds meer mensen proberen veranderingen in hun eetpatroon aan te brengen die niet alleen een positieve invloed hebben op ons uiterlijk, maar ook op onze gezondheid. Soms blijkt dat ze in sommige gevallen heel klein kunnen zijn. Een video van voedingsdeskundige Eva Wantuch herinnert ons hieraan.

Welk brood is het gezondst voor ons? Het blijkt dat we niet altijd naar donker hoeven te zoeken. Voedingsdeskundige Ewa Wantuch, populair op Instagram, onthulde wat je kunt doen om producten zoals licht brood gezonder te maken en minder invloed te hebben op de bloedsuikerspiegel. Het enige wat echt nodig is, is een kleine verandering.

De voedingsdeskundige onthulde waarom ze altijd brood in haar koelkast bewaart

Als je fan bent van brood, hoef je het niet helemaal uit je dieet te schrappen. Je kunt echter wel een verandering aanbrengen die het een beetje gezonder maakt. Het idee is om het in de koelkast te bewaren. Dit geldt ook voor producten zoals aardappelen of rijst. Als je ze ’s nachts in de koelkast bewaart, wordt hun glycemische index tot 30% lager. Bovendien draagt dit ook bij aan de vorming van resistent zetmeel in het product.

Resistent zetmeel is een vriend van stabiele glycemie en wordt gevormd door het koelen van een eerder bereid product of koolhydraatgerecht zoals rijst, aardappelen, pasta of pannenkoeken,” schreef de voedingsdeskundige onder haar video. Ze voegde eraan toe dat de productie ervan bijdraagt aan een lagere glykemische index, de productie van stoffen die gunstig zijn voor onze darmen (dit is bijvoorbeeld het geval bij boterzuur) en de verbetering van het metabolisme.

Wat is de glykemische index?

De term glykemische index wordt GI genoemd. Het werd geïntroduceerd in het begin van de jaren 1980. De GI is een index die voedingsmiddelen classificeert op basis van hun effect op het verhogen van de bloedsuikerspiegel 2 tot 3 uur na het eten van een maaltijd. Het referentiepunt voor het bepalen van de glycemische index is glucose, dat een GI van 100 heeft.

Op basis van de glycemische index kunnen voedingsmiddelen in drie groepen worden verdeeld: laag (GI≤55), gemiddeld (56≤IG≤69) en hoog (GI≥70). Opgemerkt moet worden dat de GI alleen betrekking heeft op koolhydraten, aangezien eiwitten of vetten niet bijdragen aan een sterke stijging van de bloedglucosespiegel.