Alle artikelen

Is een zachtgekookt of hardgekookt ei gezonder? Experts hebben het duidelijk gezegd

7views

Is een zachtgekookt ei een gezonder alternatief voor een hardgekookt ei? Misschien is een hardgekookt ei toch voedzamer? In feite loont het om beide te eten. Toch is het een goed idee om op een paar belangrijke aspecten te letten.

Zacht of hard gekookt ei? In feite zijn beide belangrijke onderdelen van het dieet, dus het is zeker niet zo dat je een bepaald soort bereiding moet vermijden. Voorkeur is het belangrijkst: niet iedereen kan een vloeibare dooier doorslikken, net zoals een knapperige, droge dooier niet voor iedereen is weggelegd. Er zijn echter een paar aspecten waar je rekening mee kunt houden voordat je de eieren naar binnen gooit.

Zachtgekookte of hardgekookte eieren? Welke moet ik kiezen?

Eieren zijn rijk aan veel voedingsstoffen die essentieel zijn voor het goed functioneren van ons lichaam. Hiertoe behoren gezonde vetten zoals omega-3 vetzuren, die zeer gunstig zijn voor ons hart en helpen om het gezond te houden. Maar de lijst van waardevolle ingrediënten in eieren houdt hier niet op. Ze zijn ook een bron van vitamine D, B-vitamines, ijzer, fosfor en selenium.

Hoe bereid je ze? Bakken, koken? En als ze gekookt worden, moeten ze dan zacht of hard gekookt zijn? Diëtiste Karolina Topolska gaf commentaar op dit onderwerp in een stuk voor het portaal Onet.pl.

“Gekookte of gestoomde eieren zijn zeker een betere keuze dan gebakken eieren. De uiteindelijke beslissing hangt vooral af van smaakvoorkeuren en hun consistentie. Vergeet echter niet dat zachtgekookte eieren niet te kort mogen worden gekookt om microbiële besmetting, zoals salmonella, te voorkomen. Aan de andere kant vermindert langer koken (meer dan 7-8 minuten) het percentage voedingsstoffen..” legt de voedingsdeskundige uit.

Waarom zachtgekookte eieren eten?

Sommige voedingsstoffen worden beter door ons lichaam opgenomen als we zachtgekookte eieren eten. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat eieren die langer dan zeven minuten worden gekookt, ongeveer 50% van hun voedingseigenschappen verliezen.

In een zachtgekookt ei wordt de lecithine, die de opname van zogenaamd licht cholesterol voorkomt, niet beschadigd. Het is ook vermeldenswaard dat luteïne, een gezichtsbevorderende stof die aanwezig is in eieren, erg gevoelig is voor hitte. Het is daarom het meest aanwezig in rauwe eieren (zachtgekookte eieren hebben lagere gehaltes). Bovendien suggereren onderzoeken dat regelmatige consumptie van zachtgekookte eieren het risico op hart- en vaatziekten bij gezonde mensen niet verhoogt.