Alle artikelen

Het alternatief voor snelle mode komt van een app: laten we eens kijken wat het is

6views

Om fast fashion vaarwel te zeggen, komen apps te hulp in de naam van duurzame mode: laten we een zeer populaire ontdekken en meer.

Hoe vaak draag je een jurk? Deze vraag opent onze ogen en doet ons beseffen hoe vaak onze kleding maar weinig tevoorschijn komt in onze garderobes. We blijven kledingstuk na kledingstuk kopenom ze een paar keer te showen en uiteindelijk onverbiddelijk meer te kopen, in een voortdurende cyclus. Dit wijdverspreide gedrag is de brandstof van snelle mode die onze tijd domineert: ketens bieden kleding tegen spotprijzen, in recordtijd geproduceerd in fabrieken waar arbeiders gedwongen worden tot oneerlijke omstandigheden en waar chemische stoffen worden gebruikt die gevaarlijk zijn voor de gezondheid en het milieu.

Het probleem van fast fashion is alomtegenwoordig en is zo gegroeid met winkels die steeds meer producten aanbieden tegen zeer lage kosten en lage kwaliteit. En de gevolgen zijn ontelbaar: van uitgebuite arbeiders tot de Planeet die vervuild is door de niet-duurzame productie van mode, die het haalt tot de op één na meest vervuilende industrie ter wereld is. Om deze trend te keren, wordt er de laatste jaren steeds vaker gesproken over de duurzame modeeen benadering die bedoeld is om van mode een deugdzame zaak te maken, waarbij bedrijven worden gestimuleerd om op een milieuvriendelijke manier te produceren en consumenten om minder en beter te kopen. Om te zeggen fast fashion vaarwel te zeggen, In de afgelopen jaren zijn er veel merken, initiatieven en speciale apps ontstaan. Laten we eens een heel bekende ontdekken.

Fast fashion, de innovatieve app in naam van duurzame mode

Steeds meer praten we over duurzame mode. Deze kwestie werd met name een prioriteit na een verschrikkelijke gebeurtenis die een punt markeerde waarop geen terugkeer mogelijk was: de verschrikkelijke Rana Plaza incident (dat plaatsvond op 24 april 2013), stortte een gebouw in Bangladesh waarin kledingfabrieken van bekende merken waren gevestigd, in met meer dan 1.000 doden en talloze gewonden als gevolg.

Na deze tragedie hebben bewegingen zoals Mode Revolutie, die elk jaar terugkeert op 24 april met een week vol evenementen om de slachtoffers van Rana Plaza te herdenken. In de nasleep van dat verschrikkelijke incident, werd ook geboren een revolutionaire appdie vandaag de dag een mijlpaal is op het gebied van duurzame mode. Het is “Goed voor jou” opgericht in 2015 in Australië door Sandra Capponi en Gordon Renouf en bestaat uit een beoordelingsplatform gericht op duurzame mode. De app is een verzameling van beoordeelde merken op basis van duurzaamheidsparameters, met als doel meer transparantie voor consumenten.

Een andere populaire app om afscheid te nemen van fast fashion

De afgelopen jaren zo gegroeid, in het kielzog van “Goed voor jou” werd een soortgelijke app geboren. Het is “Renoon”., een super-gebruikelijke app, het werk van 4 Italianen, die in Amsterdam aan het licht kwam: nogmaals, ze zijn handelsmerken zijn gecatalogiseerd waarmee gebruikers de meest duurzame kunnen identificeren op basis van ad-hocparameters.