Bruikbare tips

Een eenvoudige truc om pasta, brood en aardappelen gezonder te maken

5views

Heerlijke koolhydraten. Vermijd ze niet overmatig

Koolhydraten zijn lange tijd zwaar gedemoniseerd. Volgens een aanzienlijke groep voedingsdeskundigen van eigen bodem maken voedingsmiddelen die ‘koolhydraten’ bevatten het niet alleen moeilijker om overtollig gewicht kwijt te raken, maar bevorderen ze zelfs gewichtstoename.

Het volledig schrappen van graanproducten uit het menu kan leiden tot tekorten aan belangrijke bestanddelen voor de gezondheid, zoals B-vitamines, magnesium en voedingsvezels. Dus tenzij we een bekende glutenintolerantie hebben, is er geen reden om ze op te geven.

En toch is het waar dat het overmatig consumeren van koolhydraten, vooral enkelvoudige koolhydraten die aanwezig zijn in onder andere wit brood en pasta, bloedsuikerpieken veroorzaakt.

Een voedingsdeskundige onthulde in een gesprek over koolhydraten een interessante truc om ze te consumeren 123RF/PICSEL

Deze leiden op hun beurt tot stemmingswisselingen, verminderde energie en vlagen van hongersnood, die vaak resulteren in ongecontroleerd overeten. Het is daarom aan te raden om volkorenproducten te nemen, die het verzadigingsgevoel verhogen. We kunnen ook een eenvoudige voedingstruc die wordt aanbevolen door de populaire voedingsdeskundige van sociale media, Emily English.

Voedingsdeskundige onthult eenvoudige truc om koolhydraten gezonder te consumeren

“Mijn tip van de dag is om zetmeelrijk voedsel te koken, te koelen en opnieuw op te warmen. Als je brood invriest, wordt het zetmeel omgezet in resistent zetmeel, wat bloedsuikerpieken vertraagt.” – onthulde de expert onlangs in het programma ‘This Morning’.

Het proces dat de voedingsdeskundige noemt is retrogradatie, waarbij de zetmeel van structuur veranderten wordt zo een gunstiger voedingsmiddel voor de darmflora.

Aardappelen kunnen op veel manieren worden gegeten

123RF/PICSEL

“Wanneer de microben in onze darmen resistent zetmeel gaan fermenteren, creëren ze korte-keten vetzuren, die positieve gezondheidsvoordelen hebben. Het enige wat je hoeft te doen is pasta of aardappelen koken, laten afkoelen en weer opwarmen. In het geval van brood werkt invriezen ook goed. Het voorkomen van suikerpieken is heel belangrijk – het helpt het energieniveau onder controle te houden en vermindert de insulineresistentie,” vertelt English in een interview met het tijdschrift Vogue.

En hij voegt eraan toe dat om ongewenste suikerschommelingen te voorkomen, je je dieet ook moet verrijken met voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten en vezels.

“Laten we ook proberen om geen eenvoudige koolhydraten te eten op een lege maag. Laten we suiker eten na het eten van vezels en eiwitten,” adviseert de expert.

Beste gebakken aardappel receptInteria Culinaria

Heb je suggesties, opmerkingen of zie je een fout op de pagina?