Bruikbare tips

Dit is de beste manier om broccoli te koken om al zijn ongelooflijke eigenschappen te behouden

13views

Om de vele heilzame eigenschappen van broccoli te behouden, is koken in kokend water niet de ideale methode: hier is hoe het moet worden bereid

I broccoli zijn een van de typische groenten van het winterseizoen, rijk aan eigenschappen en voordelen voor ons organisme. Pas echter op: zoals meestal het geval is met groenten, veranderen kookprocessen de eigenschappen van voedsel, waardoor vitamines, mineralen en antioxidanten verloren gaan.

Wat is de beste kookmethode voor broccoli?waardoor we de voedingsstoffen en eigenschappen kunnen behouden? Laten we het samen bekijken.

Broccoli: voedingsstoffen en eigenschappen

Broccoli heeft talloze eigenschappen, zoveel dat ze bijna als een supervoedsel: rijk aan vitaminen (A, B, C, E, K), ze zijn ook een bron van minerale zouten (ijzer, kalium, calcium, selenium en magnesium) en vezels, die nuttig zijn voor het bevorderen van de mobiliteit van de darmen en het behoud van verzadiging.

Daarnaast bevatten ze krachtige antioxidanten, moleculen die celschade veroorzaakt door vrije radicalen kunnen remmen of neutraliseren: ze kunnen ook de symptomen van ontstekingen verminderen. Maar laten we de eigenschappen van broccoli eens nader bekijken:

  • consumptie van kruisbloemige groenten, zoals broccoli, vermindert de hoeveelheid cholesterol in het lichaam en daarmee het risico op hart- en vaatziekten.
  • dankzij de aanwezigheid van vitamine K, broccoli de bloedstolling bevorderen en bijdragen aan het behoud van bottenverhogen de botmineraaldichtheid en verminderen het aantal fracturen bij mensen met osteoporose
  • Daarnaast bevat broccoli bepaalde carotenoïden genaamd luteïne e zeaxanthine, gekoppeld aan een verminderd risico op leeftijdsgerelateerde oogaandoeningenzoals staar en maculadegeneratie
  • tot slot, zoals we in veel artikelen hebben gezegd, is er wetenschappelijk bewijs dat een dieet rijk aan groenten en fruit het risico op kanker kan verminderen: in broccoli, in het bijzonder, is er een belangrijk bestanddeel bekend als sulforafaan (dit is wat broccoli zijn bittere smaak geeft), wat een rol speelt in de verbeteren van de ontgifting van aanwezige gifstoffen in de luchtzoals sigarettenrook, en dat ook zou kunnen helpen om het risico op bepaalde vormen van kanker te verminderen.

De beste manier om broccoli te eten

We hebben de talloze gezondheidsvoordelen van broccoli gezien, maar niet alle bereidingsmethoden behouden de voedingsstoffen en eigenschappen op dezelfde manier.

Als ook jij gewend bent om broccoli te koken voordat je het eet, moet je misschien de kookmethode veranderen: tijdens het koken geeft de groente vitaminen, mineralen en andere elementen die waardevol zijn voor ons lichaam af aan het water.

La stomen zou de enige methode zijn die de antikankereigenschappen van de stoffen in broccoli kan behouden en zelfs versterken.

Naast het stomen om de voedingseigenschappen te behouden, kunnen we onze broccoli verrijken met kruiden en soorten, die brengen meer voordelen en maken van dit bijgerecht een echt wondermiddel voor onze gezondheid.

Als je ernaar uitkijkt om broccolirecepten uit te proberen, hebben we in dit artikel een aantal verzameling heerlijke ideeën.

Volg ons op Telegram | Instagram | Facebook | TikTok | Youtube

We raden ook aan: